چهاردهمین جلسه نقد و بررسی کتاب «ماهیت عکسها» نوشته استیون شور، با حضور محسن بایرامنژاد مترجم اثر و فرشاد عسگریکیا منتقد کتاب، به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری دانشکده هنر سوره دوشنبه 29 دیماه به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، با همکاری دانشکده هنر سوره، چهاردهمین جلسه نقد و بررسی کتاب «ماهیت عکسها» نوشته استیون شور، به میزبانی رامتین شهبازی، با حضور محسن بایرامنژاد مترجم اثر و فرشاد عسگریکیا منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقهمند برگزار شد.
عکاسی، رشتهای تجربی و تحلیلی است و عکاسِ علاقهمند، پس از آشنایی با مبانی ابتدایی، وارد مرحله جدیدی میشود که همزمان با کسب تجربه، باید ببیند و از داشتههای دیگران، ذهنیت بگیرد.
نمیتوان که پیشاپیش، از نتیجه کارِ خود مطلع بود که چه چیزی پیش میآید و دو عکس از یک مکان، با اندک اختلافِ زاویه به چشم نمیآید، به طور کلی عکسها از لحاظ بصری و محتوایی متفاوت هستند.
دلیل تفاوت عکسها یاد گرفتنی است، اما در عمل، باز هم نتایج متفاوتی به دست میآید. با توجه به داشتههای ذهنی، باید عکس گرفت و امتحان کرد. عکاس، ابزار و انتخابهای زیادی به لحاظ تکنیکی و ذهنی پیشرو دارد.
کتاب «ماهیت عکسها» به سادگی، مسائل ریزِ عکاسی را یادآوری میکند. مقالات صرفاً تکنیکی، خستهکننده و در نتیجه، تأثیر کمتری بر روی مخاطبان میگذارند.
استیون شور در این کتاب، ماهرانه، در باب «عکس» میگوید و با تصاویری که همراه نوشته آمده، به خوانندهها ذهنیت میدهد.
در ابتدای جلسه، محسن بایرامنژاد مترجم این اثر، درباره انگیزه خود از ترجمه این کتاب گفت: به دلیل اینکه در سالهای گذشته منابع اصلی برای تدریس عکاسی وجود نداشت و این رشته به درستی تدریس نمیشد، به همین خاطر این مسئله را نوعی نیاز دیدم و تصمیم به ترجمه کتابهایی در حوزه عکاسی به خصوص کتاب «ماهیت عکسها» گرفتم.
وی در رابطه با این اثر افزود: کتاب «ماهیت عکسها» کتابی مهم و ساده است، البته ساده به معنای لفظ روان و قابل درک این اثر است که تاکتیکهای استیون شور را در بر میگیرد که به مباحث نظریه عکاسی میپردازد و وارد فاز نظری عکاسی میشود. به نوعی این کتاب فضای خالی بین مکتب و نظریهها را با زبانی گویا پر میکند؛ در این کتاب جملات ساده و تیتری نگارش شده است که مخاطب باید بر روی جملات کتاب تفکر کند.
فرشاد عسگریکیا منتقد کتاب نیز در رابطه با اهمیت این اثر گفت: کتاب «ماهیت عکسها» به نظریههایی در عکاسی پرداخته است که ذیل نقد ادبی قرار میگیرند و نظریههای استیون شور در این اثر نظریههایی ملموس و قابل فهم برای مخاطب است.
وی در ادامه در رابطه با کیفیت چاپ تصاویر و جلد کتاب افزود: این کتاب به لحاظ کیفی از چاپ مناسبی برخوردار است و وجود عکسها در این اثر به قابل فهم بودن مطالب کمک میکند.
بایرامنژاد نیز با بیان اینکه هزینهها بر روی کیفیت چاپ اثر میگذارد گفت: قیمت کاغذ و هزینههای چاپ از کیفیتهای قابل توجه تصاویر و جلد کتاب میکاهد و اگر قرار باشد یک کتاب با کیفیت بالایی به چاپ برسد به جهت قیمت بالای آن قدرت خرید مخاطب نیز کاهش پیدا میکند.
عسگریکیا سه سطح نمایشی، فیزیکی و ذهنی عکس را در این کتاب نام برد و از مترجم اثر خواست تا این سه سطح را به صورت مختصر توضیح دهد؛ وی افزود: سطح نمایشی عکس به مسائل پایهای در عکس اشاره میکند و در سطح ذهنی نیز از برداشتهای ذهنی مخاطبان نسبت به تصاویر بحث میشود؛ در بحث سطح فیزیکی نیز به تکنیکها پرداخته است.
در انتهای جلسه نیز به تمامی سؤالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
انتهای پیام/
نظر شما